TARBIAH MELAHIRKAN PEMIMPIN, DAKWAH MELAHIRKAN MASYARAKAT.

Tarbiah itu sepatutnya memproses seseorang mempunyai kualiti pemimpin, dan dakwah itu sepatutnya membawa perubahan kepada masyarakat. Maka, sekiranya tarbiah yang kita jalankan hanya melahirkan pengikut, dan dakwah yang kita gerakkan tidak membawa apa-apa perubahan kepada masyarakat, sepatutnya kita tekan butang pause, dan kembali melihat apa yang sebenarnya sedang kita lakukan.

Kadangkala kita mudah gembira dengan angka yang banyak. Tanpa kita sedari bahawa angka itu hanya angka-angka kosong yang tidak diketahui dengan sebuah nilai di hadapannya. Kadangkala kita juga mudah rasa cukup dengan kerja yang banyak dilakukan, tanpa kita periksa apakah ia benar-benar berkesan dan mempunyai progres.

Kita perlu sentiasa menggerakkan dakwah dan tarbiah dalam keadaan sedar, bukannya syok sendiri, alpa dengan sesuatu yang kita sangka adalah pencapaian, tetapi sebenarnya kegagalan.

Macam orang yang berlari di dalam bulatan. Rasa seperti sudah jauh berlari, namun sebenarnya tidak pergi ke mana-mana pun..

" Jangan lagi lena. Bukalah mata. Belajar dan mulakan perjuangan memancarkan cahaya"

_diariSeorangHamba_
_gadismerahjambu_

No comments: