Hanya kata-kata

Awak dengan dunia awak. Saya dengan dunia saya. Ambil berat dan kasih sayang bukan bermaksud kita menyatakan melalui perkataan. Tetapi dari tindakan.

Setiap tindakan yang sy lakukan tidak lain hanya ingin melihat orang di sekeliling sy bahagia. Apabila kita menilai seseorang itu bukan hanya dari sudut luaran, tetapi nilailah dari salah satu gaya ini samaada gaya percakapan, gaya penulisan atau gaya tubuh.

Dari situ kita dapat melihat apa yang tersirat di hati sesorang itu. Adakah dia bersedih? atau Adakah dia sedang gembira? Dari situlah kita  menyelami isi hidup seseorang itu.

Adakah benar awak menyelaminya?

Tidak. Usah dipertikaikan lagi!

Kadang gaya penulisan sy tidak seperti selalunya, kadang gaya percakapan sy tidak seperti selalunya. Dan sy terkenang pada kata-kata "kalau ada masalah bagitau la org". Tapi ia hanya "kata-kata".

Andai benar awak menyelami kenapa di setiap gaya yang sy tunjuk terkadang langsung awak tidak sedar sehingga sy sendiri yang perlu menawakan diri untuk memulakan segalanya.

Kenapa bukan awak yang bertanya

Ada masalah ka?"
Nak orang call ka?"
Ceritalah pada orang."

Dan kenapa orang yang perlu straight to the point baru dia sedar yang orang perlukan dia. Mana kata-kata yang dia taburkan?

Ianya hanya kata-kata.

Berhentilah shuhada, kenapa perlu kau mencari bahagia di dalam kesakitan. Tak perlu merayu supaya dipandang. Andai benar ingin dipandang ia akan terpadang dengan sendirinya.

No comments: